Enkele maanden geleden stuurden wij een kwaliteitsenquête uit naar alle bewoners en familieleden.
Hierbij werden alle aspecten van het wonen en leven bevraagd: de omgang van medewerkers met bewoners, hun professionaliteit en beschikbaarheid, de kwaliteit van de maaltijden, de animatiewerking, het onderhoud,… Eén van de afsluitende vragen was de ‘aanbevelingsscore (net promotor score genoemd)”. Het antwoord op deze vraag geeft op een samenvattende wijze de algemene appreciatie weer. Vandaag koppelen wij graag kort terug. Op de gebruikersraad worden de volledige resultaten van de campus doorlopen.
U gaf ons goede punten (zorgzaamheid en betrokkenheid van personeel, deskundigheid, onderhoud van de kamers) maar er werden ook werkings- en aandachtspunten geformuleerd. Meer bepaald geven (meerdere) bewoners aan:
- zich eenzaam te voelen;
- geconfronteerd te worden met veel lawaai;
- gestoord te worden door medebewoners (doorgaans met een dementieel syndroom);
Er zijn ook opmerkingen over de variatie bij de maaltijden en het animatieaanbod (de antwoorden verschillen echter per campus).
Belangrijk om te melden is dat de antwoordrespons eerder laag was (slechts 152 antwoorden op een totaal staal van ruim 340 bewoners). Het is dus moeilijk op basis van dit beperkte staal om per campus, maar zeker op afdelingsniveau, gerichte besluiten te trekken.
Wij gaan nu met deze gegevens aan de slag om beter inzicht te krijgen. Welke factoren dragen bij tot de eenzaamheid, wanneer ervaren bewoners de lawaaioverlast (op hun kamer, tijdens de maaltijden in de livings?), hoe kunnen wij tegemoet treden aan de wens van privacy? Later informeren wij over de uitkomst van deze gesprekken.

0 reacties